Samarbejde

Undervisning

Kontakt

Fyens Stiftidende, 16 oktober 2008 af Marianne Koch

20 Fynske keramikere har skabt dybt professionel udstilling i hele udstillingsbygningen

Keramisk Forum: ”Claymax ”

Der er udstillinger med keramik. Og så er der udstillinger med keramik. De første handler om at sælge : brugsgenstande, pyntegenstande. Lertøj til daglig brug. De sidste handler om at vise, at leret og keramikken kan blive så fortrolige, at resultatet nærmer sig kunst. Ikke til brug. Men til daglig glæde og eftertanke. Sådan en udstilling er foreningen Keramisk Forums udstilling ”Claymax” på Filosoffen i Odense. Hele udstillingsbygningen er fyldt med værker, skabt af 20 af foreningens 46 medlemmer. Og det ses, at disse er medlemmer, fordi de alle arbejder professionelt med leret. ”Claymax” er således et klimaks for udstillerne, der har arbejdet intens med udstillingen gennem det sidste år.

Krakelerede isflager

Inger Krebs fra Otterup har efter et Grønlands besøg skabt bådlignende fade, hvis overflader ligner isflager, som er ved at krakelere – og overflader så sanselige, at det er svært at holde fingrene væk. Lidt ligesom Odenseanske Tove Lorentzens spindelvævstynde lerstriber sort på hvidt – eller Birthe Knudsens begtning, der elegant smelter ned over formen. Jette Heckmann fra Odense bruger leret til at bygge skulpturelle huse og brynjer med. De smyger sig på menneskevis og mangetydigt omkring en sort form, mens Linda Wandels kaniner måske er lidt for forudsigelige. Flere arbejder skulpturelt og naturalistisk, og det er altid lidt farligt fordi det kan blive for pyssenysset. I det hele taget sker der noget, når keramikeren tør sætte drejeskiven på højkant, og leret bliver atypisk. Louise Egedals kæmpestore og grove skåle ligner noget offeragtigt, men også let og rørende fra elefanternes land, mens Dorthe Henningsens raffinerede tynde og bugtende skåle med indvendigt mønster danser balletagtigt på deres sokler. Ikke mindre offeragtigt. Det gælder også Jette Borck-Johansens blomsterskål. Dens udvendige minutiøse maleri af det fineste blomsterbed på rå lerbagrund er betagende – men skæmmes lidt af alt for banal indvendig begitning , der slet ikke modsvarer ydersidens nærmest jugendagtige udtryk. Også Bork-Johansens krukker, der afsluttes som srtrikketøj, er gode. Og morsomme, hvad der også er en kvalitet. Samtlige 20 keramikere burde nævnes, men pladsen er ikke til det. Derfor kan det kun anbefales alle  med hang til leret at gå på opdagelse på udstillingen ”claymax”. Den er so sagt et klimaks i fynsk keramisk sædvane – men forhåbentlig ikke det sidste.

Keramisk Forum udstiller ”claymax” på Filosoffen i odense. De udstillede keramikere hvoraf de fleste er fra Fyn, hedder: Line Skovlod, tove Lorentzen, Dorthe Henningsen, Birthe Knudsen, Louise Egedal, jette Hickmann, Annette Petersen, Pia Green, Elisabeth Lopis, Elly Pedersen, jette Bork-Johansen, Linda Wandel Randi platz og helle Fabricius.