anmeldelser

Forside

Omtale

Udstillings-CV

Samarbejde

Undervisning

Kontakt

 

Jul på slottet ...
 

At famle i blinde, søg og du skal finde

Årets juleudstilling i Kavalerfløjen på Ulriksholm Slot indeholder traditionen tro et udvalg blandede bolsjer. I galleriets hovedafdeling i kælderhvælvingerne er det billedkunstner Dorthe Henningsen der dominerer. Hun er uddannet keramiker fra Skolen for Kunst og Håndværk i Kerteminde og på University of Ripon & York, St. John, England, men spænder vidt.

Aparte, Skævt og øjenåbnende

I dette tilfælde er det dog malerier, det drejer sig om. Tidligere har man set landskaber fra hendes hånd, men aktuelt er det mere (livs-)filosofisk anlagte motivkredse, hun arbejder med. Mange af malerierne er pænt store. De befinder sig i krydsfelterne mellem det abstrakte maleri, det figurative og collagen. Farveflader i italienskrød, støvet blå, hvid, og okker mødes og overlejres af nonfigurative, eruptive hug og formationer, ofte hårdt sorte og røde, mens råt skildrede personer fremstår i ikke enkelt gennemskuelige situationer. Et sted på billedfladen er placeret en sort/hvid tuschtegning, der - sammen med billedets titel - kan åbne for en tolkning.

Det er måske netop sidstnævnte der er svagheden i billederne. Det kan virke som om kunstneren er bange for at budskabet, så svævende det nu måtte være, ikke når frem til den betragtende der så skal hjælpes lidt på vej. Derfor kan det i øvrigt rigeligt komplekse synes for ligetil og mister derfor noget af sin mangfoldighed. De indfældede tuschtegninger afslører at Dorthe Henningsen er en habil, men ingenlunde virtuos tegner. Dette faktum forhindrer ikke at man laver god kunst. Men det synes, som om arbejdet med spartlen og den lækre, fede oliefarve ofte har taget teten: der er blevet ridset, skrabet og glattet, indtil det hele har set rigtig godt ud. Men ind imellem med resultatet for godt, for trendy. Vildskaben, besættelsen er blevet ofret på det gode, det sikre resultats alter, så det netop udeblev.

Nogle af Dorthe Henningsens billeder bærer titlen " At famle i blinde, søg og du skal finde ", og det er netop hvor hun har praktiseret dette fuldt ud, at hun kommer i hus med noget i bedste forstand seværdigt. Hvor hun i processen har glemt sine øjne og ladet hænder, intuition og søgen føre an. Der rammer hun plet ,netop fordi udkommet er blevet aparte, skævt, øjenåbnende. Her mødes den grafiske skitses vilde primitivitet med det øvrige billedudsagn i et foruroligende billede der er kunstnerens helt eget: f.eks. " Klippede vinger".

Dorthe Henningsen har fået skulpturelt følgeskab af ingen ringere end Jens Galschøit, der er repræsenteret med en lang række af sine små "tomme kjoler", nogle skamstøtter et den indre svinehundshoved (det er jo jul!) og ikke mindst den store "Baywatch-sild i havsnød". Men at han jo kan det der, det er jo hævet over enhver tvivl.

Andre steder i Kavalerfløjen møder vi smukke ting af keramikeren Helle Nørby, glaskunst af Clara Margarita, skulpturer af Karen Salicath, billeder af Anne-Mette Nyland og Elisabeth Ellinor.

I særdeleshed skal nævnes den blot 25-årige mexicansk fødte billedkunstner Alberto Aragon-Reyes, hvis vel nærmest fantastisk-realistiske malerier på det mest overbevisende flirter med den gamle manierisme, klassisk spansk kunst og moderne mexicansk maleri, men som allerede peger hen imod et helt personligt udtryk. Det er længe siden, at jeres anmelder har set sort/brun og orange gløde med en sådan intensitet!.

"Hverdagens ordsprog" - Billedkunstner Dorthe Henningsen og i øvrigt jul på slottet..... Galleri Ulriksholm slot.

Af Preben Winther, Kunstavisen 2007